آشنايي با گروه كامكارها
 
خانه سنتور
موسيقي اصيل ايراني
 
 

   فهرست آثار:

 

  • گروه کامکارها

    گروه موسیقی کامکارها در سال 1344برای نخستین بار در سنندج، به عنوان گروهی خانوادگی به سرپرستی استاد حسن کامکار(ویلن) و عضویت هوشنگ(آکاردئون)، بیژن(خواننده)، پشنگ(سنتور)، قشنگ(خواننده و ویلن) و ارژنگ(تمبک)تشکیل شد و برنامه های متعددی را در باشگاه افسران، مدارس و تالارهای شهر سنندج اجرا کرد. کامکارها اوّلین تمرینات خود را شب ها در کنار حوض کوچک حیاط منزل شان انجام می دادند. با بزرگ شدن فرزندان، به تدریج این گروه موسیقی متکامل ترشد، از نظر آنسامبل انسجام بيشتري پيدا كرد و در سال 1348 با اعضای خود، هوشنگ(ویلن)، بیژن(تار و خواننده)، پشنگ(سنتور)، قشنگ(خواننده)، ارژنگ(تمبک)، ارسلان(عود) و اردشیر(کمانچه) کنسرت هایی را به صورت رسمی در برخی از شهرهای کردستان و همچنین شهر ارومیه برگزارکرد.

    بعد از سال1350 برخی از افراد خانواده از جمله هوشنگ، بیژن، پشنگ و ارسلان برای فراگیری موسیقی آکادمیک به تهران آمده و در دانشکدۀ هنرهای زیبا به تحصیل مشغول شدند(ارژنگ در آن دوره در رشتۀ نقاشي تحصيل مي كرد). پس از چندی کامکارها به اتّفاق محمّد رضا لطفی، حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان و تنی چند از دیگر هنرمندان، گروه های شیدا و عارف را تشکیل دادند. این دو گروه کنسرت های موفّقیّت آمیزی را با خوانندگی محمّدرضاشجریان و شهرام ناظری به اجرا گذاشته و آثاری را ارائه کردند که بی ترديد از جمله آثار به یادماندنی موسیقی سنتّی ایران به شمارمی آیند.

    اوّلین کنسرت های رسمی اين خانواده با نام «گروه کامکارها» در اوایل دوران پس از انقلاب در مجموعه آزادی و تالار وحدت اجرا شد که در بر گيرندۀ سه قسمت: موسیقی فارسی، تکنوازی سنتور اردوان و موسیقی کردی بود. در سال 1368 امید لطفی، فرزند قشنگ و محمّد رضا لطفی، به گروه پیوست و نوازندگی تار گروه را به عهده گرفت.

    کامکارها در کنسرت هاي اخیرشان برخی از استعدادهای جوان را نیز در کنار خود جای داده اند.

    این گروه کنسرت های متعددی در داخل و خارج از کشور اجرا نموده و در اکثر فستیوال های بزرگ موسیقی جهانی از جمله WOMADبه مدیریت پیتر گابریل، سامراستیج (نیویورک) و اکثر تالارهای بزرگ و مهم اروپا و آمریکا همواره حضوری قدرتمندانه و تحسين برانگیز داشته است.

    گروه کامکارها در اکثر شهرهای کردستان عراق کنسرت هایی را برگزار کرده، همچنين در سال1380 برای اولین بار در تاریخ کشور ترکیه توانست برنامه موسیقی کُردی را در شهرهای استانبول و دیار بکر اجرا کندکه نقطۀ عطفي در رخدادهاي موسيقي اين مناطق به شمار مي آيد. از دیگر اجراهای مهم کامکارها، می توان به شرکت در فستیوال موسیقی لوچیانو بریو ،آهنگساز بزرگ و مدرن ایتالیایی اشاره كرد؛ اين كنسرت ها كه در سال 1383در بسياري از شهرهای انگلستان اجرا شد، حاصل همكاري گروه كامكارها و اركستر سيمفونياي لندن و نشان دهندۀ هماوايي دو نوع موسیقی کردی و موسیقی مدرن جهانی بود كه توجه بسياري از صاحبنظران و علاقمندان موسيقي را به خود جلب كرد.

    اجرای کنسرتینو کمانچه با ارکستر سمفونیک«مالمو» ي سوئد در سال 1384نیز يكي دیگر از موفقیت های اين گروه در همين دوران بود.

    گروه کامکارها علاوه بر اجرای صحنه ای، آلبوم هاي متعددي را عرضه کرده است که از آن جمله مي توان به اورامان، زردی خزان، شیلره، گلاویژ، کامکارها، آگری زیندو، گل نیشان، پرشنگ، کانی سپی، سماع ضربی ها (برای ساز های کوبه ای)، سه نوازی و تکنوازی، به یاد صبا، ، ئه وراد و ایمشو اشاره كرد. هریک از اعضاء گروه کامکارها، علاوه بر این موارد، به تنهائی نیز آثار متعددی را در قالب آلبوم، موسیقی متن فیلم، تالیف و ترجمۀ کتاب ارائه کرده اندکه در شرح حال تک تک شان مورد اشاره قرار خواهد گرفت.

    این گروه با دعوت از دیگر اساتید موسیقی كشور، درسال 1376 آموزشگاه آزاد موسیقی كامكارها را درتهران بنيان نهاد كه تا به امروز به فعاليت خود ادامه داده و سهم به سزايي در معرفي چهره هاي مستعد و جديد به جامعۀ هنري كشور داشته است.

 
 

         

 

 

       هوشنگ کامکار

       متولد1325، سنندج
 

      او مقدمات موسیقی را نزد پدرش، استاد حسن کامکار، فرا گرفت و پس از دو سال تحصیل در هنرستان

     شبانه موسیقی ملي در تهران به عنوان یک دانش آموختۀ موسیقی به زادگاهش سنندج بازگشت و در     

     كلاس هاي فرهنگ و هنر به تدریس مشغول شد.

     هوشنگ کامکار در سال 1351 به دانشکدۀ هنرهای زیبا راه یافت و گواهی لیسانس خود را در زمینۀ آهنگسازی

    دریافت کرد. پس از آن، وی بلافاصله رهسپار ایتالیا شد و به مدت یک سال و نیم در دانشگاه سانتاچیچیلیای رُم

    تکنیک های کنترپوآن و فوگ را فراگرفت.

    او در سال 1357 پس از اخذ گواهي فوق ليسانس از دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو و همزمان با پيروزي انقلاب

   به ایران بازگشت. هوشنگ کامکار چند سال در دانشگاه فارابی و دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به

   تدریس اشتغال داشت. وی علاوه بر تدريس در دانشگاه هنر، به مدت ده سال عضو هيئت علمي و نزدیک به پنج   

    سال مدير گروه موسيقي اين دانشگاه بود، او همچنین بيش از چهارسال مديريت اركستر سمفونيك فرهنگسراي

    بهمن را بر عهده داشت.

هوشنگ کامکار علاوه بر قطعات پرشماري كه براي گروه كامكارها ساخته، آهنگسازی اکثر آثار سمفونیک اين گروه را نيز بر عهده داشته که تعدادي از مهم ترين آن ها عبارتند از: بهاران آبیدر، کجائید ای شهیدان خدایی، گل همیشه بهار، در گلستانه، شباهنگام(به اتفاق ارسلان كامكار)، موسیقی فیلم پل آزادی (به كارگرداني مهدی مدنی)، به یاد حافظ، کنسرتينو براي سنتور و اركستر( بر تارک سپیده) و سماع ضربی ها (برای سازهای کوبه ای).

او در تمامي سال هايي كه در عرصۀ آهنگسازی و مدیریت هنري گروه کامکارها فعاليت داشته، همواره در زمينۀ ارائۀ كتب و مقالات تخصصی موسيقي پر كار بوده و با آگاه‍ی از نياز دانشجویان و علاقمندان به اين گونه منابع، همواره ترجمه و تأليف را يكی از امور جدی وحرفه ای فعاليت های خود قرار داده، تعدادی از این آثار عبارتند از: ترجمۀ کتاب های اصول ارکستراسیون(ريمسكی کورساکف)، فوگ و انوانسیون( جان ورال)، هارمونی قرن بیستم(پرسی کتی)،کنترپوآن مدال(دیوید بویدن)، ارکستراسیون(کنت کنان)، چگونه آهنگسازی کنیم؟ (جان هاوارد)،کنترپوان تنال(والتر پیستون)، تالیف كتاب موسیقی کلاسیک- رومانتیک و مقالات متعددی كه طی سال ها فعاليت حرفه ای به رشتۀ تحرير درآورده است. وي در سال 2000 در سميناری كه پیرامون موسیقی کُردی در دانشگاه SOAS لندن برگزار شده بود، شرکت کرد و مقالۀ تحسین برانگیزی در این رابطه ارائه نمود. هوشنگ کامکار در حال حاضر مدیریت آموزشگاه آزاد موسیقی کامکارها را نيز بر عهده دارد و بسیار فعال تر از گذشته، با رویکردی متفاوت به آهنگسازی مشغول است.

 

 

 

 

بیژن کامکار

متولد 1328، ارومیه
 

او نیز همچون دیگر اعضاء خانواده نزد پدر به فراگیری موسیقی پرداخت .بیژن با خوانندگی در رادیو سنندج فعالیت حرفه ای خود را اغاز کرد .اولین سازی که وی برگزید،تنبک بود امااو پس از آن به عنوان نوازنده ملودیکا و تار در گروه خانوادگی کامکار حضور داشت. بیزن در سال 1348 با استاد محمد رضا لطفی آشنا شد. به گفته خود وی این آشنایی نقطه عطفی در زندگی او به شمار می آمد، چرا که لطفی بعد از پدر نقش به سزایی در آشنایی او با تار و موسیقی ایرانی داشت.او از نخستین کسانی بود که در مقام نوازنده تنبک به گروه شیدا پیوست اما پس از چندی با آمدن ارژنگ وی به نوازندگی رباب روی آورد. ولی پس از آن فصل جدیدی در زندگی بیژن و در حقیقت در موسیقی سنتی ایرانی گشوده شد.زیرا به پیشنهاد محمدرضا لطفی به نوازندگی دف پرداخت و پس از چندی این ساز خانقاهی را به عرصه اجراهای عمومی برد. استقبال مردم و دستان توانمند بیژن دلیلی بر ادامه حضور پر شور دف در موسیقی سنتی ایرانی شد، تا آن جا که اینک این ساز جزء جدایی ناپذیری از این موسیقی به شمار می آید.

او علاوه بر اجرای کنسرتهای متعدد به همراه مطرح ترین گروههای موسیقی در داخل و خارج از کشور شرکت جشنواره های معتبر جهانی ،در مقام آهنگساز فنوازنده و خواننده در بیش از 120 البوم حضور داشته و ساخت موسیقی نزدیک به 20 برنامه تلویزیونی ، سریال و فیلم را در کارنامه خود جای داده است . از میان این آثار میتوان به ئاگری زیندو، شلیره، گل صدبرگ، دف و رباب، دف و نی، افسانه تنبور و ...... اشاره کرد.

 

 

 

 

پشنگ کامکار

متولد1330، سنندج

او که از سن12 سالگی فراگیری موسیقی را نزد پدرش آغاز کرد، در سال 1345 در مرکز فرهنگ و هنر سنندج آموزش سنتور را آغاز نمود و به مدت پنج سال با مرکز رادیوی سنندج همکاری داشت. پس از این دوران وی به تهران سفر کرد و در دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران به اخذ درجه ليسانس موسيقي نايل شد. وی همچنین در آزمون تکنوازی سنتور كانون باربد، که توسط نور علی خان برومند تأسیس شده بود، به مقام نخست دست یافت و در سال 1355 به مقام درجۀ یک هنری توسط شورای ارزشیابی هنرمندان نائل شد.

پشنگ کامکار یکی از بنیان گذاران گروه شیداست. ازجمله آثار او می توان به سه نوازی و تکنوازی سنتور،گلگشت، به یاد صبا، بارانه(تکنوازی)، فراق، تکنوازی سنتور در ماهور و راست پنجگاه و گل به دامن اشاره كرد. وي همچنين آثار مكتوبي چون شيوۀ سنتور نوازي، ردیف میرزا عبدالله برای سنتور، موج، گلنار، یادگاران، سپیده و هزاردستان را به دست انتشار سپرده است. او در كنار تدريس در دانشكدۀ هنر و معماري دانشگاه آزاد و عضويت در هيِِات ژوري دانشكدۀ موسيقي كرج، بيش از 30سال است كه به تدريس نوازندگي سنتور مشغول بوده و از اين رهگذر شاگردان متعددي را به جامعۀ موسيقي ايران معرفي كرده است

 

 

 

 

قشنگ کامکار

متولد1332، سنندج

او در سنین خردسالی فراگیری ویلن را نزد پدرش آغاز کرد و در همان سال ها با مهارت، قطعات استــاد صبـا را می نواخت. قشنگ در گروه موسیقی پدر، علاوه بر نوازندگی ویلن به خوانندگی هم مشغول شد. وی پس از سفر به تهران به فراگیری سه تار روی آورد و نزد چند تن از اساتید موسیقی ایران از جمله سعید هرمزی، محمد رضا لطفی و حسین علیزاده، نوازندگی سه تار را با جدیت بیشتری ادامه داد. قشنگ نخستين بانويي ست كه پس از انقلاب به روي صحنه رفته و در تالار وحدت به همراه گروه كامكارها به اجراي كنسرت پرداخته است، این حضور كه پس از يك دوران وقفۀ كوتاه شكل گرفته بود، به صورت نقطۀ عطفي درآمد و تا حدودي مقدمات نقش آفريني گستردۀ بانوان اهل موسيقي كشور را بر روي صحنه ها پديد آورد. قشنگ کامکار همراه با خانم سيما بينا كنسرت هاي متعددي را براي بانوان در خارج از كشور اجرا كرد. او اکنون درچندين آموزشگاه موسیقی ، به تربيت نوازندگان سـه تار مشغول است

 

 

ارژنگ کامکار

متولّد 1335، سنندج
 

او از دوران کودکی به هنر نقاشی و نوازندگی تمبک عشق می ورزید. او در دورانی که گروه کامکارها به تدریج شکل می گرفت به عنوان نوازندۀ تمبک، ارکستر فرهنگ و هنر سنندج را همراهی می کرد. وي در سال 1355عازم تهران شد و در کنار فراگیری دروسی در زمینه موسیقی، به تکمیل و یادگیری تکنیک های تمبک نوازی پرداخت.

ارژنگ در سال1357 به دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران راه یافت و به تحصیل در رشتۀ نقاشی مشغول شد. او علاوه بر آموزش موسیقی و نقاشی، همراه گروه های شیدا و عارف کنسرت های متعددی را اجرا نموده كه غالباً به صورت آلبوم منتشر شده اند. ارژنگ کامکارنمایشگاه هاي انفرادي متعددی از آثار نقاشی خود برپا کرده كه مهم ترين آن ها در سال 1370و1376در گالری سیحون، استقبال چشمگیر همگان را در پی داشت. ارژنگ در سال 1383 کتاب «60 قطعه برای تمبک» را منتشر کرد که نشان دهندۀ گوشه ایی از تجربیات او طي ساليان متمادي است. وي اينك 15 سال است كه در آموزشگاه كامكارها به تدريس تمبك نوازي مشغول بوده و نوازندگان چيره دستي را تربيت كرده است

 

 

 

ارسلان کامکار

متولد1339، سنندج
 

او مقدمات موسیقی را نزد پدر فراگرفت و در سنین خردسالی در شهر سنندج با گروه های مختلفی که توسط پدرش سرپرستی می شد، به اجرای کنسرت می پرداخت.

او پس از چندی به تهران سفر کرد و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فراگیری موسیقی را ادامه داد. وی پس از تکمیل دروس موسیقی، به عنوان نوازنده ویلن، همکاری اش را با ارکستر سمفونیک تهران آغاز کرد. او هم اکنون یکی از اعضاء ارزشمند این گروه و مایستر ارکستر سمفونیک تهران است.

ارسلان علاوه بر نوازندگی ویلن کلاسیک در عود نوازی نیز بسیار چیره دست است. وی آثار متعددی را پدید آورده که برخی از آن ها عبارتند از: به یاد علی اصغر کردستانی، زردی خزان، سوئیت سمفونیک افسانه سرزمین پدری ام، سرود ایران، شوریده دل، سوئیت سمفونیک کردی، کنسرتينو کمانچه (با همکاری اردشیر کامکار)، شباهنگام (با همکاری هوشنگ کامکار روی اشعار نیما یوشیج)، جادۀ ابریشم، موسیقی متن فیلم مادر( به کارگردانی علی حاتمی) موسیقی متن فیلم آواز های سرزمین مادری ام (به كارگرداني بهمن قبادی)، آلبوم خاک، نغمۀ خراسانی، نغمۀ صلح (تقدیم به خانم شیرین عبادی) و آلبوم ئه وین. او برای کودکان نیز موسیقی متن تأترهای سبز در سبز، شش جوجه کلاغ و روباه، کارآگاه 2، بابا بزرگ و تُرُب و موسیقی فیلم تنبلِ قهرمان (تماماً به کارگردانی بهروز غریب پور) را ساخته است.

 

 

اردشیر کامکار

متولد 1341، سنندج
 

او از دوران خردسالی نزد پدرش به فراگیری ویلن پرداخت و خیلی زود به عنوان نوازندۀ ویلن و کمانچه، ارکسترفرهنگ و هنر سنندج را همراهی کرد. اردشیرکامکار دارای استعداد شگرفی در زمینۀ موسیقی بود و توانست قطعات بسیار مشکلی را که استاد ابوالحسن صبا برای ویلن نوشته بود با کمانچه اجرا کند. او در سال 1359 رهسپار تهران شد و همکاری اش را با گروه های شیدا و عارف آغاز نمود. وی همچنین نزد محمد رضا لطفی و پشنگ کامکار دروس تکمیلی اش را در زمینۀ ردیف سنتّی ایران فرا گرفت و با تکنیک نوازندگی اساتید پیشگام موسیقی ایران آشنا شد. اردشیر مدتی نیز در محضر استاد گنجه ای از شیوه های مختلف ردیف سازی و آوازی ایرانی شناخت بيشتري پيدا کرد.

اردشیر همواره عزم آن داشت تا قابلیت آوائی و تکنیکی ساز کمانچه را گسترش دهد و با همین منظور به اجرای قطعات ویلن استاد صبا (به یاد صبا) وکنسرتینو کمانچه (بر تارک سپیده) همّت گمارد. او در اثر «بر تارک سپیده» با تجربیات بدیع و مهارت های تکنیکی گسترده اش موفق شد کمانچه را به سازی بسیار قدرتمند و پر شور مبدل کند.

از ميان فعاليت ها و آثار اردشير مي توان به اين موارد اشاره كرد:
به یاد صبا، بر تارک سپیده، زهی عشق، تال (قطعاتی بر روی موسیقی لرستان همراه آواز و کمانچه فرج علیپور)، ناشکیبا، راز نگاه ( هم نوازی کمانچه و لیره ساز یونانی و بداهه نوازی در موسیقی ایران و یونان به همراه ماتئوس تساهوریدیس) و شرکت در کنسرت ها و فستیوال های بین المللی در اکثر کشورهای دنیا به همراه گروه کامکارها و گروهای دیگري چون شیدا، عارف و دستان.

وي كتابي تحت عنوان قطعات و اتودهایی برای دورۀ عالی کمانچه را در دست انتشار دارد. اردشیر کامکار از رهگذر 25سال تدريس در آموزشگاه هاي مختلف و دانشكدۀ هنردانشگاه آزاد، كمانچه نوازان بسياري را به جامعۀ موسيقي كشور معرفي كرده است.

 

 

 

 

 

اردوان کامکار

متولد1347، سنندج

او در سن چهار سالگی فراگیری سنتور را نزد پدرش آغاز کرد و در همان دوران خردسالی با گروه های مختلف فرهنگ و هنر رادیو همکاری داشت. اردوان در سال 1358 عازم تهران شد و پس از یادگیری تکنیک های نوازندگی سنتور زیر نظر پشنگ کامکار، ردیف های سازی و موسیقی سنتی ایران را فرا گرفت. او از طریق شنيدن آثار و مطالعۀ قطعات مکتوبي كه در دسترس داشت با موسیقی محلی و نواحی مختلف ایران، همچنين سبك و سياق هنرمندان پيش از خود- هم در عرصۀ نوازندگی سنتور و هم ديگر سازها- آشنائی کامل یافت. اما شیوۀ سنتّی سنتور نوازی نمی توانست پاسخگوی ذهن خلاق و روح جستجوگر او باشد، او در پی گسترش تکنیک های جدید نوازندگی بود و سرانجام با در آمیختن عناصرموسیقی های جهانی و داشته های ذهنی اش، همچنین توانائی تکنیکی خود، توانست شیوه سنتور نوازی نوینی برای این ساز سنتّی پدید بیاورد. ترکیب دقیق ملودی های مختلف، همسانی قدرت مضراب های چپ و راست، اجرای ملودی های کامل و مجزّا در هر دو مضراب، افزایش حجم صدا، نظم دقیق و بهنگام مضراب های چپ و راست در اجرای ملودی همراه با سازهای کوبه ای و تغییر در کوک متداول سنتور، از جمله تکنیک های منحصر به فرد او به شمار می آیند. اردوان علاوه بر نوازندگی، نزد هوشنگ و ارسلان کامکار دروس مختلفی را در زمینۀ کمپوزیسیون، هارمونی و کنتر پوان فرا گرفت. او کنسرت های فراوانی برای معرفی سنتور ايراني در فستیوال های مختلف جهان اجرا کرده است. او در مقام یک معلم تا به حال شاگردان بسیاری در زمینه تکنوازی سنتور و در قالب یک مدرّس، چهره های توانمندی برای تدریس این ساز تربیت کرده که بسیاری از آنان در گروه های مختلف موسیقی مشغول به فعالیت اند. برخي از آثار او عبارتند از: بر تارک سپیده (کنسرتینو برای سنتور)، ماهی برای سال نو (سنتور و ارکستر زهی)، سیاچمانه (ملودی های کردی برای ارکستر سمفونیک)، آلبوم های دریا و بر فراز باد (تکنوازی)، موسیقی فیلم سنتوری(به كارگرداني داریوش مهرجوئی) و موسیقی فیلم چشم انداز ايراني (به كارگرداني تورج منصوری).

 

 

 

 

 
مریم ابراهیم پور

متولد1347، مشهد

او در دوران نوجوانی به ساز ويلن علاقه پيدا كرد و نزد مرحوم حشمت الله سنجری فراگيری اين ساز را آغاز نمود. در دوران تحصيل در رشتۀ مترجمی زبان ايتاليايی، تصميم گرفت تا در محضر خانم بهجت قصری اصول خوانندگی را نيز فرا بگيرد.

وی در سال 1370 با ارسلان كامكار ازدواج كرد. اين پيوند در پيش روی او، كه فعاليت های هنری اش را از سال ها پيش آغاز كرده بود، مسيرهای ديگری را گشود تا آن جا كه در سال 1371 نخستين كنسرت خود را به همراهی گروه «كامكارها» در شهر استكهلم اجرا كرد و از آن پس در كنسرت های مختلف از جمله در شهرهای مالمو، يوته بوری، كلن، فستيوال های فالون، WOMAD به همراهی اش با اين گروه ادامه داد.

مريم ابراهيم پور علاوه بر آن كنسرت های مستقلی را نيز در شهرهای سلِيمانيه، هولِر و دُهوك در كردستان ِ عراق اجرا كرده است.

وی در كنار همخوانی با گروه كامكارها، از سال1373 تا كنون به عنوان نوازندۀ ويلن ِ كلاسيك در اركستر سمفونيك تهران فعاليت دارد.

او در مقام خواننده در چندين اثر حضور داشته كه تعدادی از آن ها عبارتند از:
آلبوم های خاك، ئه َوين(ارسلان كامكار)، موسيقی متن فيلم مسيح(موسی پور)، همچنين موسیقی سريال های تلويزيونی مختلف، كه مهم ترين آن ها ساخته هايی از احمد پژمان ، مجيد انتظامی و مرحوم بابك بيات هستند.

 

 

 

هانا کامکار

متولد 1359، تهران
 

او از سال 1371 نوازندگی دايره را آغاز نمود و سال ها بعد شيوۀ نوازندگی دف را نزد پدرش، بيژن كامكار، فرا گرفت. هانا كامكار در كنار تلاش هايش در زمينۀ موسيقی، در عرصه های هنری ديگری چون تأتر، تلويزيون و عكاسی نيز فعاليت داشته است.

وی از سال 1379، فنون عكاسی حرفه ای را نزد اساتيدی چون بهمن جلالی، محمد حسين فرج و شهريار توكلی فرا گرفت و حاصل تجربيات خود را در چندين نمايشگاه گروهی و انفرادی در معرض ديد عموم قرار داد. وی برای تحصيل در رشتۀ كارگردانی سينما به دانشگاه سورۀ تهران راه يافت و به سال1383 از اين دانشگاه فارغ التحصيل شد.

هانا كامكار از سال 1382 به عضويت گروه كامكارها در آمد و به عنوان خوانندۀ گروه كُر و نوازندۀ دف در كنسرت های مختلفی در داخل و خارج از كشور، اين گروه را همراهی كرد. وی در سال های 78 تا 82 رديف آوازی را نزد نجمه تجدد فرا گرفت.

او كه ساخت سه فيلم كوتاه را نيز در كارنامۀ خود دارد، در جشنوارۀ تأتر فجر در سال1384، برای طراحی موسيقی نمايش «كبوتری ناگهان» مورد تقدير قرار گرفت.

 

 

 

دختر هوشنگ کامکار، او مقدمات موسيقی و نوازندگی را در سنين نوجوانی نزد پيمان يزدانيان فرا گرفت.

صبا كه پس از زمان اتمام دوران متوسطه به كشور آلمان سفر كرده، در حال حاضر در اين كشور در رشتۀ Media Design تحصيلاتش را ادامه می دهد. صبا در كنار تحصيلات دانشگاهی پيوند خود را با موسيقی قطع نكرد و در مدرسۀ موسيقی شهر كلن، نزد پروفسور لايزنهايمر به فراگيری دورۀ مقدماتی آوازِ اُپراتیک مشغول شد.

صبا كامكار، نخستين بار در سال 2001، هنگامی كه تنها 20 سال داشت، به عنوان خواننده، گروه كامكارها را در كنسرت كوی‍ین اليزابت هال ِلندن ،همراهی كرد. وی پس از اين اجرا باز هم با گروه كامكارها در كنسرت مراسم جايزۀ صلح نوبل2003، sifometta و جشنوارۀ بزرگداشت لوچيانو بريو، همراه شد و به طور رسمی به عضويت اين گروه درآمد.


 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 21 شهريور 1390برچسب:, :: 1:55 :: توسط : سجاد حديثي

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خانه سنتور و آدرس hadisi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 144
بازدید ماه : 144
بازدید کل : 71121
تعداد مطالب : 5
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->